Monday, September 7, 2009

aIr mAtAkU jAtUh lAgi


dEaR mY bLog..

rUpaNya cItEr yG bLog sEbElUm nI..

BrUBaH JaDi Bab Yg PaLiNg SeDiH PuLa..

rinA MeMaNg HePi AfTeR ExaM Tu SeBaB BoLeH JaLaN2....

tApI........

MeMaNG DaH DiTAkDiRKaN BuKAn ReZeKi RiNa Nk PeGI..


TgH eXCitEd bErsIaP,tIba2....

"aLa RinA x JaDi lA kIta nK pEgI jAln2"...


rInA x tAu r Nk cKp aPa....

rEdhA jAlA,tApi......




mEmAnG r rAsA sEdiH..tApI..

bE stRonG rIna! xKaN sEbaB nI nAk nanGis kot??


sEbAk rAsA hAti..tApi rInA x b0yE nGis!!!!!!


s0oO~ rIna wAtlA kEjE...


sIapkn sEeeeEEEmuA aSsiGnmEnt.....


sAmpAi rInA jAdi pEeEeennAt!



n tHen......x cEdaR pUla..

tEtitO DepaN laPt0p....

mAsA nIe lA rInA mImpI..
rIna miMpI maMa,mimPi papa,kimI,ejaN......


aBg adI n aBg aWin.....


rIna mImpI sEmua dOranG daTanG siNi...


rInA hEpI sAngaT dLm mimPi tuE...


dOranG cAkaP mEmanG saJa Nak wt SUPRISE...


x naK gtAu dOranG naK datNG...


taPi.....


rUpanYa kEbaHagia'n iTu hAnyA sEmEntaRa sAhaJa...


dOrang Semua pEgI tInggaLkan Rina....


rIna x bOleH naK thaN lagI....

rIna mEraunG,mEnanGis...ntaHla nK gmBRkn mcM mAna...



lpAs tU...rIna tEjaGa darI mImpI tu....

sAat Tu la rIna x bLeh naK taHan laGi pErasAan tU

mEmAnG jaTuh dEras aiR matA mEngaLir....



hehehhe....besala tU


jUz fEelIng jeW sEbEnaRnya...

kLU daH sTrESs+rIndU fAmilY+sEdiH x dPt kUar..
taPi nOt "h0mEsIcK" k....


tHats dE stoRy....

~rYnNa~










Read more...

Friday, September 4, 2009

dIs tImE fOr mE rElaX n eNjoYYYYYY!!

dEaR mY bLog..


hu3~brU hbIs eXaM gEnEtIc loO0~


pEtAnG niE nAk jAlAn2..


pEgI mAnA2 jA Laa..


yG pEnTinG rYnNa dApAt rElEaSE tEnsi0N..


yAh0oOoooo!!




urm..ExaMm tAdi??????


aLhaMduliLlAh..oKeYla...




urmm.....tApi aPapUn..


eXaM bElUm hAbiS lAgiLa laa..


aSsiGnmEnt pUn bAnYaK nAk kEnA hAntAr....


tApi..whAteVerlA yG pEntIng Enj0y!!!





bY l0vE,

~ rYnNa~





Read more...

Thursday, September 3, 2009

wIsH mE lUcK!!!





dEaR mY bL0G..

dIs wEeK s0oO bz~

eXaM rIna bElAMBaK cgt ...
wIsH mE lUck k...

i'lL d0o dE bEst!!!!

by l0vE..


~ rYnNa~


















Read more...

Tuesday, September 1, 2009

HaTikU sAyU dI siRaM sEdiKit tAzkiRah


Bismillahirahmanirahim

dEaR mY bL0g..

Alhamdulillah hari ni dah masuk 12 hari kita berpuasa

walaupun perut lapar tapi rohani kita jangan x makan juga


makanan rohani cgt3 penting untuk jiwa dan iman kita..


urm..macam tula kata ustazah rina dulu


cebb rina ni malas nak dengar tazkirah


kalau duk depan mulut asyik pot pet pot pet


x reti duk diam n dgr bek2 apa yg dismpaikan


cmpai la ari ni..kwn rina..yang di beri nama mohd farisd


sempat juga menghidangkan juadah..bukan juadah berbuka tapi..


juadah untuk santapan sang hati dan jiwa yang gersang sejak menjejakn kaki


kat unimas nie...


dia tegur ngn kitorang,kita mesti amalkan hidup islam


kena tutup aurat,kena jaga pergaulan,urm..macam2 lagila


dia pun ceritala........nanti kat akhirat nanti orang2 kafir akan berkumpul di satu tempat


lepastu nanti Allah akan tanya dorg..knp x masuk islam???


lpas tu nanti dorang mesti cakap yang orang Islam sendiri tak pernah nak bagitau yang

agama islam itu adalah agama yang benar....


oleh itu,sebelum terseksanya orang kafir..kita yang akan menerima dahulu seksaan dan

azab dari Allah....


Eeeee..tkutnya...macam mana kita nak bagitau ngn dorang????


nanti dorang x kwn ngn kita la,,


nanti jadi masam2 muka la...


em...susah2..memang betul apa orang cakap..


bukan senang nak berdakwah sebenarnya..


s0ooooooooooooooo...


kawan2 sekalian,sama2 kita bincang macam mana nak selesaikan masalah ni supaya kita

bukan tergolong dari orang-orang yang terseksa sebelum orang kafir..


juz dr0p your comment k? =) tima kaci





Read more...

Monday, August 31, 2009

tAndA lElaKi mUla jAtuH cIntA??



kiTa sEbaGai KauM haWa mEmanG sUkaRlA bIla jAtuH cIntA nGn mAnuSia bErnAmA LELAKI..


bUkaN apA,kaLau dAh tErbiT sEcubIt pErasAan sAyanG


tApi x pAsti pErasAan lElakI tu maCam mAna..sUsah..


takKan lA pmPuaN yG nK kenA lUahKn dulU kAn??


x pAtut3~hu3 pmpUan kN eg0o~


SaMa jUgA mcM rinA dUlu..


sTarT ptMuan maSa keCik laGi..umUr bWu 12 tahUn...


fIrSt tIme jUmPa fIfeq raSa dH mcM adA fElLing..


ha3~


taPi sjE taK naK teGur.cIap gaDuh lagI ngN dyE duLu..


bEsa R..rIna kN EGO0~


fIst tIme jMpE mEmg dH bdgUp dH hTi niE..


n pRtaMa kAli Rina raSa "jaTuh cInta"


maYbe la k0ot tu peRas'n CintA..


sEbaB rIna seNdirI puwN x fHam..


uRm..naNti rInA ciTer laGi apE yg Jadi sEtErusnYa..


taPi..............................


eVen kaLau lElaKi dAh mUla jAtUh cIntA


mEsti aDa siGn2 yG tErtEntu cThnya :


1) jika lelaki mengirim sms lebih sekali setiap hari walaupun hanya untuk mengucapkan "apa khabar?"atau "sudah makan ke belum?" itu tandanya dia ada perhatian kepada kamu.


2)Jika lelaki mahu menelefon kamu tanpa sebab dan hanya memberitahu "ala..saje nk dgr suara kamu"..tandanya dia suka tapi malu untuk memulakan langkah pertama.


3)Andai lelaki merenung mata kamu tanpa berkelip, dia sebenarnya sedang mencari jawapan,apakah kamu benar2 cinta dan sayang kepadanya..

sOo......

kaLau raSa2 nyA la
lElakI yg kaMu mInatI
adA laKukaN pErkaRa Yg saMa

sEpErti yG adA di Atas...

pmpuaN kenA r Bagi cLUe jUga

mNa Tau LelaKi nIe...

aDa jUgA yG x TaU nK muLakN mcM mnA =)


p/s : kAlAu aDe sIgN YaNg LAiN LAGi..
JuZ Dr0P De CoMMeNT K =)

Read more...

sElamaT mEnyAmbUt hAri mErdEkA!

rIna nK ucApkN pAda sEmua wArgA maLaysIa




sElaMat mEnyaMbut hArI kEmeRdekaAn yG ke 52




dIhAraPkAn agAr nEgArA kItA aMaN sEjAhtEra sElamAnYa




SaTu mAlaYsIa!!




Read more...

mIsS u



rNdu cAngAt3..

aRi niE dH masUk 2 bUlaN kt bUmi knYalNG

rAsA rnDu nGn fAmiLy, nGn dYe..

x bLeH nK d hALanG lg..

rInA nK bLik cgt4..


bY lOvE =

-Rynna-








Read more...

Friday, August 21, 2009

aHlaN ya RaMadHan.. =)


Bismillahirahmanirahim..

alhamdulillah,akhirnya berpeluang juga rina menikmati kenikmatan puasa

n keberkatan dalam bulan mubarak nie.s0o,rina ambik ksempatan

nk wish all de muslimin n mulimat,celamat mnyambut bulan ramadhan n slmt bepuasa.ampunkan atas segala silap dan slah rina.harap2 kita sama2 dapat keberkatan dariNYA.insyaAllah..


p/s : posE tau jGn x pOse =p


Read more...

0o0~balek kampung!

Bismillahirahmanirahim..

Alhmdulillah akhirnya rina ada juga ksempatan

nk balik kampung fmily angkt after bhempas pulas

ngn teater.urm,memg r hati nk pegi nk jenguk ayah ngn mak

tapi study belum lgi lo0~exam mid sem dh nak dkat

tp oleh krna mak call byk kali...x cmpai hati nk kcewakan dowg

so,blik jela even hnya shari dua tapi ckup r mgembirakan hati dowg

bila dh cmpai kg,best giler mcm x nk blik pula

mkn durian,mkn buah nipah,msk lemak cili api...

w0o~ memg besssshhhh sgt3!

cmpai lupa lak nk buka buku,,stdy puwn hlang dh entah kemana

hu3~ingtkan mlm 21 dh nk trawih

apa lg,ayah dh sound dh g mndi bsiap2 nk g surau

tp bile dh ad pngunguman esok x jdi pose

adek melompat!aduhai~umo dh msuk 15 thun

msi x matured2 lg adek aku yg sowg nie.........

tpi yg pling besh skli tyme kitorng g kebun

mnum buah kelapa sbiji sowg..hu3 =p

ayu dh hlang dh bila mnum cmpai meleleh2 he3

but watevEr! yg pnting....eNj0y!


Read more...

Wednesday, June 24, 2009

sUmE dAh rEadY?



tiBa tIba pApa cKp..


suMe dAh rEadY keW??


rSanYa..


bJu dh,dOkuMeN dH,bRg2 kPrLuaN pUwN


dH cIap Dh hBis PacKing..


urM......


cUme SatU jeW yG blUm lnGsaI+bErEs lG


PTPTN


PTPTN??????peW bNde tuE??


L0Oo~ tuE puWn x TaU ke??tEtibE plAk abG adi mncElaH


PTPTN staNd f0r


PERBADANAN TABUNG PENDIDIKAN TENAGA NASIONAL


0Oo..iC.HeHhEe..




nk tAu cMnA nK wAt pErm0honAn OnlInE??


u aLl cAn vIsiT dE wEbpAgE




oR






u wAnT 2 kn0w mOre dEepLy ab0uT


thIs webpAge anD hOw 2 aPplY


jUz g0 thIs wEbpAgE






anEwEi..


sUme dH w0keY




n t0mrRoW i'll bE fLy 2 'bUmI kEnyaLanG'


waiT mE thErE.. =)







Read more...

Monday, June 22, 2009

hEpi fAthErs dAy!!

sElAmaT mEnYaMbuT hAri BapA

kePaDa seMua

aYaH,bApA,pAPa,aBaH,dAdDy,bAbAH,aBbI sEduNia

kAsih sAyanGmu

tEtaP tErpaHat di jIwa




spEcIaL wisH t0 my bEl0vEd paPa

mAslI haJi tAlIp


yOu r mY HER0O!




Read more...

Sunday, June 21, 2009

DUHAI HATI..

BISMILLAHIRAHMANIRRAHIM..


Diriwayatkan,pada suatu ketika datang seseorang kepada sahabat bernama Ibnu Mas'ud meminta nasihat daripadanya.Katanya:'Wahai Ibnu Mas'ud berilah nasihat yang dapat aku jadikan ubat bagi jiwaku yang sedang gelisah.Dalam beberapa hari ini,aku tidak tenteram,jiwaku gelisah dan fikiranku kusut,makan tidak enak,tidur tak nyenyak'.


maka ibnu mas'ud berkata:

"kalau penyakit itu yang menimpamu,maka bawalah hatimu mengunjungi tiga tempat iaitu...

1)tempat orang membaca Al-Quran,engkau membaca Al-Quran atau engkau dengar baik2 orang yang membacanya.

2)tempat orang melakukan pangajian yang mengingatkan Allah

3)Tempat2 yang sunyi dan lapang,disana engkau bersunyi2 menyembah Allah,umpama pada waktu malam buta,engkau bangun dari tidur mengerjakan solat malam di saat orang tidur nyenyak,meminta dan memohon kepada Allah ketenangan dan ketenteraman jiwa.

Read more...

mElaKar kEjaYa'n bUkan SemUdaH yG d SanGkaKn

UNIMAS???
urm....not bad
yg penting IPTA jga la
n yang penting k0s byaran xla semahal MSU
Alhmdulillah aku bersyukur sangat2
apa yang aku harapkan+impikan
bakal menjadi kenyata'n
seorang insan yang bergelar "student"
sudah pasti menginginkan menara gading
tempat beradu tenaga dan mencapai cita2
apatah lagi mengenggam kejayaan
dan meraih segulung ijazah..
apa yang aku harapkan
kejayaan tetap diburu tapi sahsiah diri terjaga
maruah keluarga tetap terus di pertahankan
kawan2 semua..
TAHNIAH PADA DIRI ANDA SENDIRI
sebenarnya dalam hidup ni
anda semualah WIRA dalam hidup masing2
teruskan berjuang........
teruskan berusaha..........
InsyaAllah,usaha+d0a+tawakal= kEJAYAAN..
CHAIY0Oo3!..

Read more...

Wednesday, June 17, 2009

sEtaPak dEmi sEtaPak ku meLangKaH

bergelar seorang penuntut di kolej matrikulasi bukanlah sesuatu yang mudah,kesabaran dan ketekenunan dalam menimba ilmu amatlah diperlukan.

nasib diri dan masa depan seakan2 berada di hujung tanduk.silap langkah jawabnya terpaksa 'terkandas' di dunia matrikulasi.

aku bersyukur atas segala semua usaha,aku berjaya keluar dari kepompong dunia kolej itu sendiri.

kini,diriku mengatur langkah,membina dan melakar garisan hidup untuk mencapai segala cita2 dan impian yang selama ini aku idam2kan.



suatu hari.........................................................................


sms ku terima...



salam rynna,

erm,cmna skrg?after kuar dari matrik ni ada planing

nk smbung stdy kat mana???

kau ada apply MSU???



hatiku terdetik seketika.MSU????????????

erm,biar jala.aku pun actually tak tau pun apa MSU tu.

universiti ind0n erk??uni kat sana ada jugala aku apply

itu pun saja2 nak apply.

hinggalah satu ari,aku terlihat iklan ttg MSU di tv.aku pun

terus surf internet,apply jew terus...........

rezeki tak kemana,keesokan harinya,panggilan telefon ku terima dari encik Amin salah seorang acedemic counselor mengatakan aku mendapat tawaran dalam course biomedicine.urm...not bad..

selaras dengan minat dan impian ku BIO+MEDIC..

tapi seksa jugala tunggu,surat tak sampai2 setelah berminggu2 lamanya.dh banyak kali dah telefon bahagian MSU sendiri.dah dekat 3 sampul surat dah di pos tapi tak juga sampai.Encik Amin kata mungkin ada masalah tentang proses pos surat tersebut.terdetik dalam hatiku,"apa pedalaman sangat ka tempat tinggal aku ni,taulah kat sabah.tapi sabah sekarang dah maju bah!pos surat pun dah masuk 3 minggu masih tak sampai2" hinggalah satu saat...............

mama dan papa kat ruang tamu tengah bincang sesuatu.kata hatiku terdetik ingin mengetahui apa yang mama dan papa sedang bincangkan.dari jauh ku lihat gelagat mereka berdua...kulihat kertas putih yang mama pegang ada lambang bunga raya warna merah.urm,memang sahlah itu la surat yang aku tunggu2 selama ni..tapi kenapa mama dan papa sembunyikan???




sebenarnya..mama dan papa tak mampu nak tanggung kos perbelanjaan di sana.

so,dorang sembunyikanlah surat tersebut...ermmmmm...tak apalah mungkin dah takdir dah tentukan segalanya dan mungkin ALLAH dah sediakan yang lebih baik untuk aku pada masa yang akan datang.ala...UPU belum keluar lagi la,tunggu jela UPU,rite???


s000000000000..........

kepada semua kawan2,lepasan STPM dan setaraf

jom kita check UPU ramai2

hari jumaat ni,19 jun 2009

jam 11.00 pagi

n bleh la melayari

LAMAN WEB RASMI KEMASUKAN IPTA



go0d lucK semua.....



Read more...

Tuesday, June 16, 2009

Aku sendiri tak mengerti.......

tiba bunyi tone mesej ku berbunyi,ku tatap satu persatu..kata-kata di skrin handphone ku meruntun hati kecil ku..aku sendiri benar2 tak mengerti..
sahabatku yang disayangi..hidup ini bagai satu diari.pada satu masa kita akan menulisnya dengan baik asbab tiupan roh keimanan.pada 2 masa,tiba2 kt mencontengnya lantaran godaan nafsu dan syaitan.pada 3 masa pula,lembaran diari kita dibasahi air mata dek penyesalan...ketauhilah shbtku,jangan sampai kita berhadapan dengan situasi masa 3 disebbkan keseronokan masa 2.tetaplah berada pada detik satu kerana itulah coretan diari hidup yang hakiki!
bukan niat ku untuk mematahkan hubungan dan ukhuwah yang sudah terjalin.tapi AKU TETAP AKU.aku seorang manusia yang selalu ingin bersendiri.bukan niat mahu melupakan kalian semua.daku di sini tetap mengingati kalian.tapi...aku sendiri tak mengerti,kenapa semua bagai memacu panah menusuk jiwa kerdil ku bertubi2.
cuba untuk memaksa meminta alasan,kenapa aku sering menjauhkan diri...............
mengertilah sahabatku..aku bukan menjauhkan diri..dan aku bukan mahu menjauhkan diri..
entahlah aku sendiri tak mengerti...terus terang aku katakan,dalam hidup ini belum pernah ku temukan sahabat sejati apatah lagi insan yang bernama "teman karib".bukan niat bersifat angkuh lagi sombong.semua insan di dunia ini adalah sahabatku,tapi sahabat yang benar2 bernama sahabat belum pernah ku temui.mungkin kerna sikapku yang suka bersendiri dan sikap memendam segala apa yang dirasa.biarlah hanya ALLAH sahaja yang tahu segala masalah yang ku hadapi.sukar untuk ku meluahkan pada insan yang bernama sahabat kerna ku tahu,mereka juga insan biasa,mereka juga punya masalah sendiri,aku rasa hanya suatu bebanan andai aku menambah masalah mereka.
ENTAHLAH..AKU BENAR2 TAK MENGERTI..
APA SEMUA INI SILAP DAN SALAHKU??????????

Read more...

Monday, June 15, 2009

PESANANKU UNTUKMU KAUM HAWA

Hari ini jika dibuat perkiraan,bukan sekadar jutaan ringgit dihabiskan golongan wanita semata-mata untuk bersolek.Sudah mencecah sehingga berbilion ringgit malah berjuta-juta ringgit sanggup dihabiskan.Bukan itu sahaja,wanita juga sanggup menahan kesakitan demi kecantikan lahiriah.Wanita cukup risau jika ada perut yang menggeleber berbanding lelaki yang berbangga dengan perut boroi mereka.




Wanita cukup takut dan risau bila hujung rambut mereka bercabang sedangkan lelaki masih boleh tersenyum dengan rambut kembang dan menggerbang mereka.


wanita cukup pening memikirkan ada jerawat batu menghiasi wajah mereka sedangkan lelaki berseri tersenyum gembira memikirkan jerawat tanda cinta yang mekar dalam jiwa.


Wanita juga cukup sedih jika ada kudis-kudis buta yang mencacatkan pandangan sedangkan lelaki yang bersopak sana bersopak sini melihat ianya istilah kejantanan.


benar kecantikan itu hak milik setiap insan tapi perlukah kita bergadai segalanya demi kecantikan lahiriah?


saya juga seorang wanita,cukup memahami diri seorang wanita.tipulah andai saya katakan saya tidak mahu kelihatan cantik di kaca mata masyarakat.tapi "CANTIK" adalah sesuatu yang abstrak yang sukar untuk mendefinasikan maksudnya tersendiri.cantik seorang wanita bukan sahaja terletak pada lahiriah tapi cantik rohaniah lebih penting dari rupa paras seseorang.


Semua wanita inginkan kecantikan,yalah kalau tak cantik,tak laku pula..benarkah??


jika memutih seperti opera cina sekalipun belum tentu ada lelaki yang tertawan silap-silap ada yang pengsan melihat wanita gila yang tidak ada perasan dirinya cantik.


perlukah kita kelihatan seksi dan bergaya untuk kelihatan cantik????


mendedahkan tubuh badan yang gebu halus tidak cukup untuk mengatakan wanita itu cantik.malah akan mendatangkan bahaya pada dirinya sendiri.sesetengah lelaki pantang melihat dahi licin akan cuba memikat semata-mata untuk melempiaskan nafsu.Habis madu sepah dibuang.Sesetengahnya ditinggalkan di tepi jalan.Ceriteranya sama,dirogol bergilir-gilir.aduhai!


Namun tidak kurang ada juga ada juga yang baik tetapi dala dunia ini macam-macam bolah berlaku.Jangan sampai duit gaji berbulan-bulan tidak disimpan kerana produk kecantikan,maruah yang merupakan satu-satunya mahkota kewanitaan hilang dek jantan yang buas yang tidak berperikemanusiaan.Ketika itu apalah erti kecantikan.

bagi saya sebagai seorang wanita,cukuplah definisi cantik bagi seorang wanita tersebut kaya dengan budi bahasa,bersantun.wajah seorang muslimah yang sentiasa dibasahi dengan air wudhu,bibir merah yang sering melafazkan zikrullah.cantiknya wanita itu adalah hiasan dunia.fikir-fikirkanlah apa definisi cantik bagi anda sebagai kaum hawa.
























Read more...

Sunday, June 14, 2009

salam perkenalan

izinkan diri kerdil ini mencipta dunia baru di sini."tika hati berbicara" mnjadi wadah untuk aku berkongsi segala pengalaman dan bertukar pendapat dengan anda semua.
aku seorang perempuan yang kerdil yang baru belajar mengenali erti dunia sebenar.setapak demi setapak ,mengharungi kahidupan yang penuh pancaroba,meskipun kadang2 jatuh dan terpaksa bangun semula.apa yang ku harapkan agar aku tahu,aku tidak keseorangan untuk menempuh segala rintangan,harap anda semua dapat bersama2 berkongsi segalanya,menjadi pembakar semangat dan dorongan agar kita sama2 menjadi manusia yang tabah dan sabar atas segala dugaan,rintangan dan ujian daripadaNYA.
Read more...