Wednesday, June 24, 2009

sUmE dAh rEadY?



tiBa tIba pApa cKp..


suMe dAh rEadY keW??


rSanYa..


bJu dh,dOkuMeN dH,bRg2 kPrLuaN pUwN


dH cIap Dh hBis PacKing..


urM......


cUme SatU jeW yG blUm lnGsaI+bErEs lG


PTPTN


PTPTN??????peW bNde tuE??


L0Oo~ tuE puWn x TaU ke??tEtibE plAk abG adi mncElaH


PTPTN staNd f0r


PERBADANAN TABUNG PENDIDIKAN TENAGA NASIONAL


0Oo..iC.HeHhEe..




nk tAu cMnA nK wAt pErm0honAn OnlInE??


u aLl cAn vIsiT dE wEbpAgE




oR






u wAnT 2 kn0w mOre dEepLy ab0uT


thIs webpAge anD hOw 2 aPplY


jUz g0 thIs wEbpAgE






anEwEi..


sUme dH w0keY




n t0mrRoW i'll bE fLy 2 'bUmI kEnyaLanG'


waiT mE thErE.. =)







Read more...

Monday, June 22, 2009

hEpi fAthErs dAy!!

sElAmaT mEnYaMbuT hAri BapA

kePaDa seMua

aYaH,bApA,pAPa,aBaH,dAdDy,bAbAH,aBbI sEduNia

kAsih sAyanGmu

tEtaP tErpaHat di jIwa




spEcIaL wisH t0 my bEl0vEd paPa

mAslI haJi tAlIp


yOu r mY HER0O!




Read more...

Sunday, June 21, 2009

DUHAI HATI..

BISMILLAHIRAHMANIRRAHIM..


Diriwayatkan,pada suatu ketika datang seseorang kepada sahabat bernama Ibnu Mas'ud meminta nasihat daripadanya.Katanya:'Wahai Ibnu Mas'ud berilah nasihat yang dapat aku jadikan ubat bagi jiwaku yang sedang gelisah.Dalam beberapa hari ini,aku tidak tenteram,jiwaku gelisah dan fikiranku kusut,makan tidak enak,tidur tak nyenyak'.


maka ibnu mas'ud berkata:

"kalau penyakit itu yang menimpamu,maka bawalah hatimu mengunjungi tiga tempat iaitu...

1)tempat orang membaca Al-Quran,engkau membaca Al-Quran atau engkau dengar baik2 orang yang membacanya.

2)tempat orang melakukan pangajian yang mengingatkan Allah

3)Tempat2 yang sunyi dan lapang,disana engkau bersunyi2 menyembah Allah,umpama pada waktu malam buta,engkau bangun dari tidur mengerjakan solat malam di saat orang tidur nyenyak,meminta dan memohon kepada Allah ketenangan dan ketenteraman jiwa.

Read more...

mElaKar kEjaYa'n bUkan SemUdaH yG d SanGkaKn

UNIMAS???
urm....not bad
yg penting IPTA jga la
n yang penting k0s byaran xla semahal MSU
Alhmdulillah aku bersyukur sangat2
apa yang aku harapkan+impikan
bakal menjadi kenyata'n
seorang insan yang bergelar "student"
sudah pasti menginginkan menara gading
tempat beradu tenaga dan mencapai cita2
apatah lagi mengenggam kejayaan
dan meraih segulung ijazah..
apa yang aku harapkan
kejayaan tetap diburu tapi sahsiah diri terjaga
maruah keluarga tetap terus di pertahankan
kawan2 semua..
TAHNIAH PADA DIRI ANDA SENDIRI
sebenarnya dalam hidup ni
anda semualah WIRA dalam hidup masing2
teruskan berjuang........
teruskan berusaha..........
InsyaAllah,usaha+d0a+tawakal= kEJAYAAN..
CHAIY0Oo3!..

Read more...

Wednesday, June 17, 2009

sEtaPak dEmi sEtaPak ku meLangKaH

bergelar seorang penuntut di kolej matrikulasi bukanlah sesuatu yang mudah,kesabaran dan ketekenunan dalam menimba ilmu amatlah diperlukan.

nasib diri dan masa depan seakan2 berada di hujung tanduk.silap langkah jawabnya terpaksa 'terkandas' di dunia matrikulasi.

aku bersyukur atas segala semua usaha,aku berjaya keluar dari kepompong dunia kolej itu sendiri.

kini,diriku mengatur langkah,membina dan melakar garisan hidup untuk mencapai segala cita2 dan impian yang selama ini aku idam2kan.



suatu hari.........................................................................


sms ku terima...



salam rynna,

erm,cmna skrg?after kuar dari matrik ni ada planing

nk smbung stdy kat mana???

kau ada apply MSU???



hatiku terdetik seketika.MSU????????????

erm,biar jala.aku pun actually tak tau pun apa MSU tu.

universiti ind0n erk??uni kat sana ada jugala aku apply

itu pun saja2 nak apply.

hinggalah satu ari,aku terlihat iklan ttg MSU di tv.aku pun

terus surf internet,apply jew terus...........

rezeki tak kemana,keesokan harinya,panggilan telefon ku terima dari encik Amin salah seorang acedemic counselor mengatakan aku mendapat tawaran dalam course biomedicine.urm...not bad..

selaras dengan minat dan impian ku BIO+MEDIC..

tapi seksa jugala tunggu,surat tak sampai2 setelah berminggu2 lamanya.dh banyak kali dah telefon bahagian MSU sendiri.dah dekat 3 sampul surat dah di pos tapi tak juga sampai.Encik Amin kata mungkin ada masalah tentang proses pos surat tersebut.terdetik dalam hatiku,"apa pedalaman sangat ka tempat tinggal aku ni,taulah kat sabah.tapi sabah sekarang dah maju bah!pos surat pun dah masuk 3 minggu masih tak sampai2" hinggalah satu saat...............

mama dan papa kat ruang tamu tengah bincang sesuatu.kata hatiku terdetik ingin mengetahui apa yang mama dan papa sedang bincangkan.dari jauh ku lihat gelagat mereka berdua...kulihat kertas putih yang mama pegang ada lambang bunga raya warna merah.urm,memang sahlah itu la surat yang aku tunggu2 selama ni..tapi kenapa mama dan papa sembunyikan???




sebenarnya..mama dan papa tak mampu nak tanggung kos perbelanjaan di sana.

so,dorang sembunyikanlah surat tersebut...ermmmmm...tak apalah mungkin dah takdir dah tentukan segalanya dan mungkin ALLAH dah sediakan yang lebih baik untuk aku pada masa yang akan datang.ala...UPU belum keluar lagi la,tunggu jela UPU,rite???


s000000000000..........

kepada semua kawan2,lepasan STPM dan setaraf

jom kita check UPU ramai2

hari jumaat ni,19 jun 2009

jam 11.00 pagi

n bleh la melayari

LAMAN WEB RASMI KEMASUKAN IPTA



go0d lucK semua.....



Read more...

Tuesday, June 16, 2009

Aku sendiri tak mengerti.......

tiba bunyi tone mesej ku berbunyi,ku tatap satu persatu..kata-kata di skrin handphone ku meruntun hati kecil ku..aku sendiri benar2 tak mengerti..
sahabatku yang disayangi..hidup ini bagai satu diari.pada satu masa kita akan menulisnya dengan baik asbab tiupan roh keimanan.pada 2 masa,tiba2 kt mencontengnya lantaran godaan nafsu dan syaitan.pada 3 masa pula,lembaran diari kita dibasahi air mata dek penyesalan...ketauhilah shbtku,jangan sampai kita berhadapan dengan situasi masa 3 disebbkan keseronokan masa 2.tetaplah berada pada detik satu kerana itulah coretan diari hidup yang hakiki!
bukan niat ku untuk mematahkan hubungan dan ukhuwah yang sudah terjalin.tapi AKU TETAP AKU.aku seorang manusia yang selalu ingin bersendiri.bukan niat mahu melupakan kalian semua.daku di sini tetap mengingati kalian.tapi...aku sendiri tak mengerti,kenapa semua bagai memacu panah menusuk jiwa kerdil ku bertubi2.
cuba untuk memaksa meminta alasan,kenapa aku sering menjauhkan diri...............
mengertilah sahabatku..aku bukan menjauhkan diri..dan aku bukan mahu menjauhkan diri..
entahlah aku sendiri tak mengerti...terus terang aku katakan,dalam hidup ini belum pernah ku temukan sahabat sejati apatah lagi insan yang bernama "teman karib".bukan niat bersifat angkuh lagi sombong.semua insan di dunia ini adalah sahabatku,tapi sahabat yang benar2 bernama sahabat belum pernah ku temui.mungkin kerna sikapku yang suka bersendiri dan sikap memendam segala apa yang dirasa.biarlah hanya ALLAH sahaja yang tahu segala masalah yang ku hadapi.sukar untuk ku meluahkan pada insan yang bernama sahabat kerna ku tahu,mereka juga insan biasa,mereka juga punya masalah sendiri,aku rasa hanya suatu bebanan andai aku menambah masalah mereka.
ENTAHLAH..AKU BENAR2 TAK MENGERTI..
APA SEMUA INI SILAP DAN SALAHKU??????????

Read more...

Monday, June 15, 2009

PESANANKU UNTUKMU KAUM HAWA

Hari ini jika dibuat perkiraan,bukan sekadar jutaan ringgit dihabiskan golongan wanita semata-mata untuk bersolek.Sudah mencecah sehingga berbilion ringgit malah berjuta-juta ringgit sanggup dihabiskan.Bukan itu sahaja,wanita juga sanggup menahan kesakitan demi kecantikan lahiriah.Wanita cukup risau jika ada perut yang menggeleber berbanding lelaki yang berbangga dengan perut boroi mereka.




Wanita cukup takut dan risau bila hujung rambut mereka bercabang sedangkan lelaki masih boleh tersenyum dengan rambut kembang dan menggerbang mereka.


wanita cukup pening memikirkan ada jerawat batu menghiasi wajah mereka sedangkan lelaki berseri tersenyum gembira memikirkan jerawat tanda cinta yang mekar dalam jiwa.


Wanita juga cukup sedih jika ada kudis-kudis buta yang mencacatkan pandangan sedangkan lelaki yang bersopak sana bersopak sini melihat ianya istilah kejantanan.


benar kecantikan itu hak milik setiap insan tapi perlukah kita bergadai segalanya demi kecantikan lahiriah?


saya juga seorang wanita,cukup memahami diri seorang wanita.tipulah andai saya katakan saya tidak mahu kelihatan cantik di kaca mata masyarakat.tapi "CANTIK" adalah sesuatu yang abstrak yang sukar untuk mendefinasikan maksudnya tersendiri.cantik seorang wanita bukan sahaja terletak pada lahiriah tapi cantik rohaniah lebih penting dari rupa paras seseorang.


Semua wanita inginkan kecantikan,yalah kalau tak cantik,tak laku pula..benarkah??


jika memutih seperti opera cina sekalipun belum tentu ada lelaki yang tertawan silap-silap ada yang pengsan melihat wanita gila yang tidak ada perasan dirinya cantik.


perlukah kita kelihatan seksi dan bergaya untuk kelihatan cantik????


mendedahkan tubuh badan yang gebu halus tidak cukup untuk mengatakan wanita itu cantik.malah akan mendatangkan bahaya pada dirinya sendiri.sesetengah lelaki pantang melihat dahi licin akan cuba memikat semata-mata untuk melempiaskan nafsu.Habis madu sepah dibuang.Sesetengahnya ditinggalkan di tepi jalan.Ceriteranya sama,dirogol bergilir-gilir.aduhai!


Namun tidak kurang ada juga ada juga yang baik tetapi dala dunia ini macam-macam bolah berlaku.Jangan sampai duit gaji berbulan-bulan tidak disimpan kerana produk kecantikan,maruah yang merupakan satu-satunya mahkota kewanitaan hilang dek jantan yang buas yang tidak berperikemanusiaan.Ketika itu apalah erti kecantikan.

bagi saya sebagai seorang wanita,cukuplah definisi cantik bagi seorang wanita tersebut kaya dengan budi bahasa,bersantun.wajah seorang muslimah yang sentiasa dibasahi dengan air wudhu,bibir merah yang sering melafazkan zikrullah.cantiknya wanita itu adalah hiasan dunia.fikir-fikirkanlah apa definisi cantik bagi anda sebagai kaum hawa.
























Read more...

Sunday, June 14, 2009

salam perkenalan

izinkan diri kerdil ini mencipta dunia baru di sini."tika hati berbicara" mnjadi wadah untuk aku berkongsi segala pengalaman dan bertukar pendapat dengan anda semua.
aku seorang perempuan yang kerdil yang baru belajar mengenali erti dunia sebenar.setapak demi setapak ,mengharungi kahidupan yang penuh pancaroba,meskipun kadang2 jatuh dan terpaksa bangun semula.apa yang ku harapkan agar aku tahu,aku tidak keseorangan untuk menempuh segala rintangan,harap anda semua dapat bersama2 berkongsi segalanya,menjadi pembakar semangat dan dorongan agar kita sama2 menjadi manusia yang tabah dan sabar atas segala dugaan,rintangan dan ujian daripadaNYA.
Read more...